Wat is linkbuilding?

Linkbuilding is een techniek voor het optimaliseren van zoekmachines die uw positie in de SERP verhoogt. Links zijn een van de belangrijkste manieren waarop algoritmen van zoekmachines de relevantie van een pagina bepalen. Het hebben van een groot aantal links naar een website geeft aan dat de inhoud daar waardevol is. Externe en interne links zorgen beide voor meer zichtbaarheid voor uw website. Bovendien helpt linken Google en andere zoekmachines uw site te crawlen.

Wat is belangrijk als het gaat om linkbuilding?

De factoren die bepalen hoe gunstig een specifieke link is voor uw positie, zijn onder meer:

  • Wereldwijde populariteit: 

    Populaire sites krijgen meer externe links. Wikipedia komt voor veel onderwerpen bovenaan de zoekpagina’s terecht omdat er zoveel websites naar linken.

  • Lokale populariteit:

    Lokale populariteit verwijst naar inkomende links die afkomstig zijn van vergelijkbare sites.
    Als u bijvoorbeeld een artiestenbureau heeft en een populaire artiestenblog linkt ernaar, zullen zoekmachines meer aandacht besteden dan wanneer de link afkomstig zou zijn van een niet gerelateerde website.

  • Ankertekst:

    Wanneer iemand naar uw artiestenbureau linkt met “Artiesten” als ankertekst geeft dit een signaal naar zoekmachines dat uw website een goede bron voor artiesten is. Maar als de ankertekst die bezoekers naar een pagina leidt te vaak dezelfde zoekwoorden gebruikt, kunnen zoekmachines spamtactieken gaan vermoeden.

  • Linkcontext:

    Links zijn waardevoller wanneer de context direct verband houdt met het onderwerp van uw website. De overgang van de huidige pagina naar de pagina waarnaar wordt gelinkt, moet relatief naadloos zijn.

  • Waar de link vandaan komt:

    Links van gezaghebbende websites wegen zwaarder dan links van minder gerenommeerde sites. Een link die bijvoorbeeld afkomstig is van de officiële blog van Google, zal gezaghebbend zijn dan een link die afkomstig is van een persoonlijke blog op WordPress. Zoekmachines hebben methoden om spam en irrelevante inhoud te doorzoeken, en Google heeft een classificatiesysteem dat individuele webpagina’s beoordeelt op basis van hun reputatie.

Hoe werkt linkbuilding?

Er zijn in wezen twee manieren om links naar uw website te ontwikkelen: intern en extern. Externe links zijn moeilijker te verkrijgen omdat ze van andere websites komen. Beginnen met interne links is eenvoudig, want het is helemaal aan jou. Het enige dat nodig is, is een beetje tijd en een zorgvuldige planning om uw gebruik van interne links te vergroten en de SEO voor uw bedrijf een boost  te geven.

Deeplinking verwijst naar het proces van het linken naar andere pagina’s dan alleen uw startpagina of contactpagina. Elke pagina op uw website moet bereikbaar zijn via ten minste één tekstlink (1).
Vergroot uw interne links door te linken naar relevante blogberichten en productpagina’s, in plaats van bezoekers alleen naar uw startpagina te leiden.

Door een blog bij te houden, worden interne links vergroot door u meer mogelijkheden te bieden om terug te linken naar specifieke producten of andere interne pagina’s. Vergeet ook niet om te linken vanaf sociale mediaplatforms.

Om externe links te krijgen, is de beste strategie om uitstekende site-inhoud te maken. Je kunt ook contact opnemen met bloggers en andere influencers om te vragen of je als gast kunt bloggen op hun sites. Gebruik nooit blackhead SEO, zoals betalen voor links (2). Deze werken averechts omdat de links vaak afkomstig zijn van spamwebsites.

1. Richtlijnen voor webmasters van Google

2. Google-kwaliteitsrichtlijnen: koppelingsschema’s