Wat is serp?

  • Post category:seo
  • Reading time:4 mins read

Er zijn miljoenen pagina’s op internet, maar geen ervan is belangrijker voor digitale marketeers dan de resultatenpagina’s van zoekmachines of SERP’s. Zoekmachineoptimalisatiespecialisten en PPC-adverteerders strijden om hetzelfde kostbare onroerend goed in de meest prominente delen van de SERP’s, maar de concurrentie is hevig en technologische ontwikkelingen in het zoeken betekenen dat het voor digitale marketeers belangrijker dan ooit is om te weten hoe zoeken werkt en wat ze kunnen doen om hun zichtbaarheid te maximaliseren.

Wat is SERP
Search Engine Results Page, in het Nederlands heet dit “zoekmachine resultaat pagina”

Resultaten pagina’s van zoekmachines: wat zijn het en hoe werken ze

Resultatenpagina’s van zoekmachines zijn webpagina’s die aan gebruikers worden aangeboden wanneer ze online naar iets zoeken met een zoekmachine, zoals Google. De gebruiker voert zijn zoekopdracht in (vaak met behulp van specifieke termen en woordgroepen die bekend staan ​​als trefwoorden ), waarna de zoekmachine hem een ​​SERP presenteert.

Elke SERP is uniek, zelfs voor zoekopdrachten die op dezelfde zoekmachine worden uitgevoerd met dezelfde trefwoorden of zoekopdrachten. Dit komt doordat vrijwel alle zoekmachines de ervaring voor hun gebruikers aanpassen door resultaten te presenteren op basis van een breed scala aan factoren buiten hun zoektermen, zoals de fysieke locatie van de gebruiker, browser geschiedenis en sociale instellingen. Twee SERP’s lijken misschien identiek en bevatten veel van dezelfde resultaten, maar vertonen vaak subtiele verschillen.

Het uiterlijk van pagina’s met zoekresultaten van zoekmachines is constant in beweging dankzij experimenten die zijn uitgevoerd door Google, Bing en andere aanbieders van zoekmachines om hun gebruikers een meer intuïtieve, responsieve ervaring te bieden. Dit, gecombineerd met opkomende en snel ontwikkelende technologieën in de zoekruimte, betekent dat de SERP’s van vandaag qua uiterlijk sterk verschillen van hun oudere voorgangers.

Organische resultaten

SERP’s bevatten doorgaans twee soorten inhoud: ‘organische’ resultaten en betaalde resultaten. Organische resultaten zijn lijsten van webpagina’s die verschijnen als resultaat van het algoritme van de zoekmachine.

Zoekmachine optimalisatie professionals, beter bekend als SEO’s, zijn gespecialiseerd in het optimaliseren van web inhoud en websites om hoger te scoren in organische zoekresultaten. Betere resultaten worden sneller behaald door een natuurlijke en effectieve linkbuilding strategie.

Het vak aan de rechterkant van deze SERP staat bekend als de Knowledge Graph (ook wel de Knowledge Box genoemd). Dit is een functie die Google in 2012 heeft geïntroduceerd en die gegevens verzamelt naar veelgestelde vragen van bronnen op internet om beknopte antwoorden op vragen te bieden op één centrale locatie op de SERP. In dit geval kunt u een breed scala aan informatie over Abraham Lincoln zien, zoals de datum en plaats van zijn geboorte, zijn lengte, de datum waarop hij werd vermoord, zijn politieke overtuiging en de namen van zijn kinderen – veel van welke feiten hebben hun eigen links naar de relevante pagina’s.

Sommige SERP’s zullen aanzienlijk meer organische resultaten laten zien dan andere, zoals het bovenstaande voorbeeld. Dit komt door de verschillende intenties van verschillende zoekopdrachten. Er zijn drie primaire typen internet zoekopdrachten:

  • Informatief
  • Navigatie
  • Transactioneel

Informatieve zoekopdrachten zijn zoekopdrachten waarin de gebruiker hoopt informatie te vinden over een bepaald onderwerp, zoals Abraham Lincoln. Het zou niet logisch zijn om advertenties of andere soorten betaalde resultaten op een SERP als deze te plaatsen, aangezien de zoekopdracht “Abraham Lincoln” een zeer lage commerciële intentie heeft ; de overgrote meerderheid van de zoekers die deze zoekopdracht gebruiken, zijn niet op zoek om iets te kopen, en als zodanig worden alleen informatieve resultaten weergegeven op de SERP.

Navigatiequery’s zijn zoekopdrachten waarin de gebruiker hoopt een specifieke website te vinden door middel van hun zoekopdracht. Dit kan het geval zijn voor personen die naar een specifieke website zoeken, een website proberen te vinden waarvan ze de URL niet meer kunnen onthouden, of een ander type navigatiedoel.

Ten slotte zijn transactionele zoekopdrachten die waarin betaalde resultaten het meest waarschijnlijk op de SERP worden weergegeven. Transactionele zoekopdrachten hebben een hoge commerciële intentie, en zoekopdrachten die tot transactionele SERP’s leiden, kunnen trefwoorden bevatten zoals “kopen” en andere termen die een sterke wens suggereren om een ​​aankoop te doen.

Betaalde resultaten

In tegenstelling tot organische resultaten zijn betaalde resultaten de resultaten die zijn betaald om door een adverteerder te worden weergegeven. In het verleden waren betaalde resultaten bijna uitsluitend beperkt tot kleine, op tekst gebaseerde advertenties die doorgaans boven en rechts van de organische resultaten werden weergegeven. Tegenwoordig kunnen betaalde resultaten echter een breed scala aan vormen aannemen, en er zijn tientallen advertentie-indelingen die voorzien in de behoeften van adverteerders.