Wat is zoekwoordenonderzoek?

  • Post category:seo
  • Reading time:13 mins read

Wanneer heeft u voor het laatst nagedacht over uw Zoekwoorden onderzoek? Misschien is het een tijdje geleden dat u heeft gecontroleerd hoe goed uw zoekwoorden presteren? Als dit voor u het geval is, is het tijd om enkele wijzigingen aan te brengen.

Het belangrijkste doel van zoekwoorden onderzoek ook wel trefwoordonderzoek genoemd is om een ​​dieper inzicht te krijgen in uw doelgroep; hoe ze online zoeken, welke onderwerpen hen het meest aanspreken en met welke bedrijven ze in contact komen. Zonder een zoekwoordstrategie loopt uw ​​inhoud het risico niet erg relevant te zijn voor uw publiek, wat uiteindelijk uw positie in zoekmachines zal aantasten.

Veel bedrijven zien trefwoordonderzoek over het hoofd en baseren hun strategieën op aannames in plaats van op gegevens. Dit is vergelijkbaar met het achtervolgen van verkeer via betaalde media en advertenties in plaats van waardevolle personen naar u toe te trekken wanneer de kans het grootst is dat ze reageren. Verkeersjagers werpen een te breed net. U genereert misschien veel verkeer, maar het zal grotendeels bestaan ​​uit mensen die eigenlijk niet geïnteresseerd zijn in uw inhoud. Dit genereert een hoog bounce percentage.

Om kwalitatief hoogstaand verkeer te verzamelen dat in kwaliteitsleads verandert, moet u grondig zoekwoord onderzoek doen. Er zijn geen kortere wegen om dit goed te doen. U moet het zoekgedrag van uw kopers begrijpen, de zoekwoorden die ze op dit moment gebruiken en een strategie ontwikkelen om ze aan te trekken met inhoud die hun zoekwoorden op een intelligente, zinvolle manier gebruikt. Ten slotte moet u uw zoekwoordstrategie minstens twee keer per jaar opnieuw bekijken om er zeker van te zijn dat deze nog steeds actueel is.

Zoekwoorden onderzoek wordt gedefinieerd als de praktijk die professionals in zoekmachineoptimalisatie gebruiken om specifieke termen (zoekwoorden) te vinden die mensen gebruiken bij het online zoeken naar een bepaald onderwerp.

Het juiste gebruik van zoekwoorden helpt gebruikers te vinden wat ze zoeken en helpt zoekmachines te herkennen waar uw inhoud over gaat. Een sterke zoekwoordstrategie is noodzakelijk om relevante, waardevolle inhoud en een goede gebruikerservaring op uw website te genereren.

Voordat we ingaan op hoe u uw zoekwoordonderzoek kunt doen, heeft u een zeker startpunt voor uw strategie nodig, namelijk; de reis van de koper.

Wat is de reis van de koper?

De reis van de koper is het proces dat wordt gevolgd door alle bezoekers van uw site op weg naar een volwaardige klant.

Nu, het bovenstaande is waarschijnlijk niet nieuw voor u. Misschien bent u zich volledig bewust van de nuances van de respectievelijke reizen van uw kopers. U vraagt ​​zich waarschijnlijk af hoe dit van toepassing is op uw zoekwoordonderzoek en hoe het u zal helpen.

Laten we nog een stap verder gaan en een beetje dieper in de reis van de koper duiken, en kijken hoe we trefwoordonderzoek kunnen aanpassen om erbij te passen.

Trefwoordonderzoek afstemmen op de reis van de kopers

We zouden dit kunnen beschouwen als de voorfase van de reis van de koper, waarin uw potentiële doelwit zich niet bewust is van eventuele problemen of symptomen, en alles voor hen lijkt te gaan vlekkeloos. Kunt u voor deze fase trefwoordonderzoek doen? Absoluut.

De zalig onbewust

Richt uw zoekwoordonderzoek hier op het opbouwen van een doelgroep door potentiële termen te zoeken die mensen mogelijk zoeken voordat ze over uw product nadenken. Je doel is om een ​​publiek te ontwikkelen door onderwerpen te vinden die hen interesseren en die niet noodzakelijkerwijs een bepaald pijnpunt aanpakken. Op deze manier trekt u de juiste mensen naar uw site voordat ze beseffen dat ze u nodig hebben.

Degenen die zich bewust worden

Dit toeschouwer voelt het gevoel van bewustzijn. Ze weten dat er iets niet helemaal klopt, en ze willen graag weten wat het is en hoe ze het moeten noemen. Ze weten niet precies wat uw merk in dit stadium doet, of zelfs hoe het hen zou kunnen helpen (aangezien ze in het begin niet eens zeker weten wat er mis is met hun situatie). Dus wat voor invloed heeft dit op uw zoekwoordonderzoek?

Begin met het maken van een uitgebreide lijst van alle problemen die uw product of dienst oplost. Sluit die voorbeelden nu aan op een tool zoals KeywordTool.io . Selecteer degene waarvoor je de best mogelijke kans hebt om te rangschikken, rekening houdend met SERP- en PPC-concurrentie.

Vraag uzelf af hoe u de geïdentificeerde problemen kunt aanpakken door middel van inhoud die uw doelgroep tijdens hun reis verder zal helpen verschuiven. Het kan de vorm hebben van bestemmingspagina’s of misschien een blogpost. Hoe dan ook, je zult in staat zijn om met sterke ideeën te komen.

Degenen die serieus een oplossing overwegen

Op dit punt zou je doelwit een naam moeten hebben voor hun pijnpunt, en ze overwegen al hun opties zorgvuldig. Dit is uw kans om uw merk te positioneren als het antwoord op al hun problemen. Je wilt echter niet uit de verkoop of opdringerig overkomen, dus houd het subtiel. Hoe doe je dit in je zoekwoordonderzoek?

Bekijk de omschrijvingen die bij uw product, dienst of oplossing horen. Deze beschrijvende termen kunnen u helpen bij het vinden van geschikte zoekwoorden. Als u niet zeker weet wat ze kunnen zijn, doe dan wat onderzoek – u kunt fantastische gegevens verzamelen door uw Net Promoter Score- feedback te gebruiken. U moet de taal van uw klant bepalen die wordt gebruikt met betrekking tot uw type waardepropositie.

Degenen die klaar zijn om een ​​beslissing te nemen

Inmiddels heeft uw doelgroep hun probleem door, hebben ze alle alternatieven overwogen en zijn ze klaar om een ​​weloverwogen beslissing te nemen. U kunt profiteren van deze fase van de reis van de koper door uw zoekwoordonderzoek te richten op concepten zoals vergelijkingen tussen uw producten en die van concurrenten, of specifieke productkenmerken in plaats van producten die niet over dezelfde functieset beschikken.

Zet uw “merk versus” in een hulpprogramma voor zoekwoorden en kijk welke resultaten worden geretourneerd. Dit zou u een idee moeten geven van de gebieden waarop u zich moet concentreren. Als u eenmaal weet wat uw zoekwoorden zijn, kunt u overwegen contact op te nemen met vergelijkingssites, sites die zich richten op Q&A en uw partners die bloggen over tools. Moz geeft een tip, die suggereert dat je je promotors vraagt ​​om, eenmaal op basis van je NPS-score, bij te dragen aan sommige van deze sites over je product. Door dit te doen, zullen uw klanten benadrukken wat ze van uw aanbod vinden.

Degenen die klaar zijn om te stijgen

U denkt misschien: “Welk niveau? De reis van de koper eindigt bij de beslissingsfase, nietwaar? Niet helemaal – u wilt uw kopers nog steeds van nieuwe klanten naar toegewijde, loyale evangelisten brengen die er alles aan doen om iedereen te vertellen hoe geweldig je bent.

Overweeg uw ondersteuningsverzoeken, livechat logboeken en veelgestelde vragen met betrekking tot uw product of dienst eens nader te bekijken. De sleutel hier is om uw onderzoek te gebruiken om problemen aan te pakken die uw klanten kunnen hebben, voordat ze zelfs maar denken te vragen. Dit is vooral belangrijk als u een organisatie bent die op abonnementen gebaseerde services aanbiedt. Door te weten waar uw klanten hulp bij nodig hebben, kunt u beginnen met het maken van bestemmingspagina’s en inhoud die hun vragen beantwoordt.

Je zoekwoordonderzoek naar een hoger niveau tillen, betekent misschien wat meer SEO werk, maar het is het op de lange termijn waard om je doelgroep te zien groeien.

Klaar om je zoekwoordonderzoek te starten? We hebben een snelle checklist gemaakt om door te nemen, zodat u zeker niets belangrijks mist.

Checklist voor uw trefwoordonderzoeksproces

Zoekwoorden onderzoek

1. Blijf ik klantgericht? 

Het is belangrijk om op de hoogte te blijven van trends in zoekopdrachten van klanten, aangezien deze een directe invloed hebben op uw keuze van de zoekwoordstrategie. De nieuwste trends laten zien dat het voor zoekers steeds gebruikelijker wordt om zoekopdrachten te gebruiken die langer zijn dan vier woorden, wat aangeeft hoe belangrijk het is om rekening te houden met lange trefwoorden, en niet alleen met korte zinnen of losse trefwoorden. Door trends in zoekgedrag voor te blijven, krijgt uw zoekwoordstrategie gegarandeerd een goede start.

2. Heb ik elke laatste bron gedolven?

Hoewel Google misschien uw go-to is voor zoekwoordideeën, is het belangrijk om tijdens het proces andere tools en bronnen niet te verwaarlozen. Bekijk de tools die we hierboven noemden en sluit vriendschap met platforms zoals Moz, WordTracker en SEMrush. Deze zijn geweldig voor het vinden van aanvullende inzichten en over het hoofd geziene zoekwoorden op uw webpagina’s. Een andere uitstekende bron van onderzoek zijn sociale media en ondersteuningsforums.

3. Heb ik long-tail trefwoordonderzoek opgenomen?

Als u geen long-tail-zoekwoorden gebruikt , zou u dat moeten zijn. Gezien de toekomst van spraakgestuurd zoeken – Google, Siri, Cortana, Alexa – is het nog belangrijker geworden dat uw inhoud bezaaid is met long-tail-zoekwoorden. Met minder concurrentie voor rangschikking, zult u op de lange termijn geweldige ROI-resultaten zien. Laat u niet ontmoedigen door de lagere bezoekersaantallen. Zoekers die langere woordgroepen gebruiken, zijn specifieker omdat ze actief op zoek zijn naar een oplossing, waardoor ze eerder geneigd zijn actie te ondernemen.

4. Sta ik al in de ranglijst voor deze zin?

Bij het ontwikkelen van uw zoekwoordstrategie is het waardevol om te weten hoe goed u momenteel scoort voor de door u gekozen zoekwoordgroep. Er zijn veel tools online die u kunnen helpen bij het verkrijgen van rangschikkingsgegevens, zoals HubSpot  of Moz. Weten waar u begint vanuit een rankingperspectief, helpt om een ​​startpunt te creëren voor uw zoekwoordstrategie.

5. Zal mijn nieuwe pagina mijn zoekwoordgroep weergeven?

Wees niet verbaasd als u geen resultaten ziet wanneer uw zoekwoordstrategie minimale vermeldingen van uw beoogde zoekwoordcombinatie op uw webpagina’s of blogposts omvat. U wilt niet worden gestraft voor het spammen van elke pagina met uw strategische zoekwoorden, maar het is van vitaal belang dat u ze op een natuurlijke manier op uw pagina’s plaatst, zodat zoekmachines ze gemakkelijk kunnen doorzoeken.

6. Hoeveel bezoekers ontvang ik?

Als u zich verdiept in de analyse van uw website, zou u een heleboel zoekwoordgegevens moeten verzamelen. Deze gegevens zijn waardevol bij het analyseren van de zoekwoorden die worden gebruikt om uw site te bereiken en om te beslissen hoe u uw contentstrategie kunt aanpassen om de positie van zoekwoorden te verbeteren. Onthoud dat u niet ontmoedigd moet zijn als u vindt dat een zoekwoord niet zo vaak wordt doorzocht, of als een hooggeplaatst zoekwoord op Google slechts een handvol bezoekers trekt. Het trekt misschien maar een paar bezoekers, maar als ze goed passen bij uw product- / serviceaanbod

7. Ontvang ik verkeer voor mijn zoekwoordgroep en soortgelijke?

Blijf de analyse van uw website controleren om te zien naar welke relevante zoekwoorden mensen zoeken – mogelijk vindt u enkele die u nog nooit in uw zoekwoordstrategie hebt opgenomen. Terwijl u inhoud maakt , opent u nieuwe mogelijkheden voor het gebruik van een reeks gerelateerde trefwoorden of woordgroepen. Zorg ervoor dat u de kans grijpt om uw strategie een boost te geven met soortgelijke uitdrukkingen.

8. Heb ik geweldige call-to-action?

Het hele punt van het maken van inhoud en het hebben van een solide SEO campagne komt erop neer dat gebruikers of zoekers een actie ondernemen. Dit zorgt voor goede leads en een betere klantbetrokkenheid. Het laatste dat u wilt, is veel moeite doen voor een zoekwoordstrategie en inhoud, maar nalaten uw bezoeker aan te geven wat hij moet doen. Zorg ervoor dat je sterke call-to-action creëert die duidelijk de gewenste activiteit van je bezoeker aangeven.

9. Zijn mijn trefwoorden toegewezen aan de juiste pagina’s?

Zorg ervoor dat u het maximale uit uw zoekwoordstrategie haalt door specifieke sets zoekwoorden toe te wijzen aan bijbehorende bestemmingspagina’s. Zorg ervoor dat uw bestemmingspagina’s relevant zijn door de zoekwoorden te analyseren die verkeer naar uw pagina’s trekken en de intentie van elke bezoeker op een specifieke pagina af te stemmen. De meeste zullen beginnen met het gebruik van brede zoekwoorden en worden specifieker naarmate ze vorderen op het traject van de koper.

10. Heb ik pagina’s die interne links ondersteunen?

Je content marketingstrategie krijgt een boost van SEO wanneer je gerelateerde pagina’s aan elkaar koppelt. Dit betekent het creëren van mogelijkheden om gebieden waar uw strategische zoekwoorden zich bevinden te koppelen aan relevante pagina’s in de ankertekst van hun blogs of inhoud.

Uw specifieke zoekwoordonderzoeksproces moet betrekking hebben op uw bedrijf, uw gerichte persona en uw marketingdoelen. SEO vormt een groot deel van dit proces, maar zou niet de belangrijkste focus moeten zijn. In plaats daarvan zou je onderzoek gebaseerd moeten zijn op een combinatie van SEO en datgene waarnaar je buyer persona’s actief op zoek zijn. Pas uw inhoud aan om hun pijnpunten op te lossen, en het succes van de inhoud zal zeker volgen.

Tips voor trefwoordonderzoek om u op weg te helpen

Iedereen heeft zijn eigen trefwoordonderzoeksproces om hun leads te vangen. Er zijn twee of drie manieren om het te doen, maar als je een breed net werpt zonder een duidelijke bedoeling, blijf je met lege handen en zonder zak. Wat u toevoegt aan of verwijdert uit uw zoekwoordonderzoeksproces, is cruciaal voor uw succes of mislukking. Hoe uw zoekwoordstrategie verschilt van die van concurrenten, is hoe u uw proces structureert.

Houd uw sociale media nauwlettend in de gaten

Uw sociale netwerkkanalen zijn de plaatsen waar u waarschijnlijk uit de eerste hand zult zien waarover uw doelgroep aan het chatten is. Twitter is een bijzonder lucratieve informatiebron voor zoekwoordonderzoekers, dankzij de hashtag-functie van Twitter-chat. Het gebruik van tools zoals Tweetchat of Twitterfall maakt het mogelijk om een ​​trefwoord in te voeren en te zien hoeveel recente tweets dat trefwoord samen met een hashtag bevatten.

Houd uw concurrenten nauwlettend in de gaten

Weten waarop uw concurrenten bieden, is handig als het gaat om het vinden van zoekwoorden die u misschien bent misgelopen, of om u te inspireren om uw lijst met zoekwoorden uit te breiden. Het is ook mogelijk om onopzettelijke zoekwoorden te herkennen waarvoor ze kunnen worden gerangschikt en vervolgens te werken aan het creëren van betere inhoud voor die specifieke zoekwoorden. Tools zoals SEMRush zijn handig om een ​​beetje te bieden op trefwoord ‘spionage’ van concurrenten.

Gebruik de juiste tools

Er is een schat aan geweldige tools online die u zullen uitrusten bij uw inspanningen op het gebied van zoekwoordonderzoek. Onder de lijst zijn de volgende:

Zoekwoorden onderzoek is een essentieel onderdeel om ervoor te zorgen dat uw SEO-strategie succesvol is. Laat je niet verleiden door het proces te haasten – neem de tijd en concentreer je op diepgaand onderzoek dat je zal helpen een SEO-held te worden!