NoFollow-links vs Follow

Aangezien Google het kenmerk ‘NoFollow’ vanaf 1 maart 2020 behandelt als een hint voor indexeren en crawlen, is dit een goed moment om de nofollow-links, zowel intern als extern, nader te bekijken en de voordelen te bespreken die ze bieden, en de verschillende manieren om gebruik ze.

Wat zijn Nofollow-links? 

Google introduceerde in 2005 de optie rel = “nofollow” voor bloggers die worstelden met mensen die reactiespam gebruikten om links te bouwen in de hoop te scoren voor specifieke zoekwoorden, zoals “huwelijksuitnodigingen”. Sinds die tijd heeft Google voorgesteld om het kenmerk betaalde links te gebruiken (een praktijk die u door Google kan bestraffen). 

Het nofollow-attribuut vertelt zoekmachines om de uitgaande link die wordt getagd niet te volgen – wat in feite betekent dat de website de link niet onderschrijft.

Hoe een volg- en nofollow-link eruit ziet

Nofollow wordt gebruikt in de HTML van uw broncode. Veel CMS’en bieden een nofollow-optie bij het maken van links, maar als u ze met de hand moet coderen, hebben we enkele voorbeelden voor u.

Hier is hoe een Dofollow-link eruit ziet:
<a href="https://voorbeeld.nl">Anker tekst komt hier</a>

Hier is hoe een Nofollow-link eruit ziet:
 <a href="https://voorbeeld.nl" rel="nofollow">Anker tekst komt hier</a>

Nofollow-linkopties voor Google

In september 2019 kondigde Google twee nieuwe linkattributen aan die webmasters extra manieren boden om Google te helpen de aard van verschillende links te identificeren.

rel = “gesponsord”

Google raadt u aan het gesponsorde kenmerk te gebruiken om links op uw site te identificeren die zijn gemaakt als onderdeel van advertenties, sponsoring of andere compensatieovereenkomsten – dit is de voorkeursmethode die ze vragen als er op enigerlei wijze voor links wordt betaald. 

Het gesponsorde kenmerk ziet er als volgt uit: <a href="http://www.voorbeeld.nl/" rel="sponsored">Anker tekst komt hier</a>

rel = “ugc”

Google raadt aan om door gebruikers gegenereerde inhoud (UGC) -links, zoals opmerkingen en forumberichten, te markeren als UGC. Ze voegden er echter aan toe dat als u betrouwbare bijdragers wilt erkennen en belonen die consequent hoogwaardige bijdragen hebben geleverd, u dit kenmerk van links kunt verwijderen.

Het UGC-kenmerk (‘user-generated content’) ziet er als volgt uit: 
<a href="http://www.voorbeeld.nl/" rel="ugc">Anker tekst komt hier</a>

Google stelt voor  om rel = “nofollow” op de volgende manier te gebruiken: “Gebruik de nofollow-waarde wanneer andere waarden niet van toepassing zijn, en u wilt dat Google uw site niet aan uw site koppelt of de gelinkte pagina van uw site crawlt. (Voor links op uw eigen site, gebruikt u robots.txt, zoals hieronder beschreven.) “

Natuurlijke versus onnatuurlijke inkomende en uitgaande links

Google evalueert de links die naar elke website komen om te bepalen of de links natuurlijk lijken – dat wil zeggen een normaal linkprofiel met links van relevante websites die follow- en nofollow-links bevatten, en wat een normaal aantal links lijkt te zijn. Voor al het onnatuurlijke moet een nofollow-tag worden gebruikt. 

Onnatuurlijke links

Als Google een schijnbaar onnatuurlijk aantal links ziet, links die betaalde links lijken of links die eruitzien alsof ze zijn verkregen om het systeem te bespelen. Voorbeelden van  links die kunnen resulteren in een straf of handmatige actie : 

  • Links kopen of verkopen
  • Link uitwisselingen
  • Gastberichten met zoekwoordrijke ankertekstlinks
  • Geautomatiseerde linkbuilding
  • Dofollow-mappen
  • persberichten

Onlangs heeft Google ook handmatige acties op uitgaande links in gastposts uitgedeeld. Iets om op te merken: een uitgever die een kennisgeving van handmatige actie van Google ontving, zei dat er niet op hun site stond dat ze gastposts accepteerden en dat de uitgaande links ankertekst van een merk hadden gebruikt. Leer hoe u uw ankertekst kunt diversifiëren om er natuurlijker uit te zien in dit bericht . 

Google kijkt naar links die binnenkomen en weer uitgaan op uw website. Nofollow is gebruikt om handmatige acties te voorkomen, maar Google zei onlangs: “Voor crawl- en indexeringsdoeleinden wordt nofollow een hint vanaf 1 maart 2020.” Dit is iets om in gedachten te houden; deze tips kunnen u helpen of pijn doen. 


Moet ik rel = “sponsored” en rel = “ugc” gebruiken?

Google is het oorspronkelijke doel van rel =” nofollow “ontgroeid en deze updates zijn een manier om dat te erkennen / aan te pakken. Rel =” ugc “is leuk om te hebben voor bloggers en uitgevers, en wij zijn van plan om het op verschillende klanten te implementeren. We doen momenteel geen betaalde link / content-plaatsingen, dus we hebben momenteel geen behoefte aan “gesponsord”.

“De grote verandering hier is dat rel =” nofollow “vroeger de standaard was. Nu zou je het alleen moeten gebruiken als de UGC of gesponsorde tags niet van toepassing zijn. Dit zou vrij zeldzaam moeten zijn.

  • Gebruik “rel = ugc” voor op de commentaarsectie op je blog of op forumberichten.
  • Gebruik rel = “sponsored” voor advertorials, betaalde gastpost of linkplaatsingen.
  • Gebruik rel = “nofollow” als u niet kunt instaan ​​voor inhoud die niet helemaal past bij UGC of gesponsord. “

NoFollow vs. NoIndex: wat is het verschil?

We hebben gemerkt dat er verwarring bestaat over hoe we Google kunnen stoppen met het indexeren van een pagina, dus we willen ervoor zorgen dat onze community het verschil kent tussen nofollow en noindex en welke opties ze hebben.

Zoals hierboven vermeld, kan nofollow worden gebruikt voor individuele links. Nofollow kan ook worden toegevoegd aan de <head> van een pagina die zoekmachines vertelt om alle links op die pagina nofollow:<meta name="robots" content="nofollow" />

Als u dit gebruikt in de hoop dat Google geen pagina’s op uw eigen site crawlt met deze richtlijn, weet dan dat het in het verleden een teken zou zijn voor Google om een ​​pagina niet via een specifieke link te crawlen, maar dat is niet het geval voorkomen dat Google een pagina op een andere manier crawlt. En als Google nofollows nu behandelt als ‘hints’, dan werkt deze strategie niet voor jou. 

Als u niet wilt dat Google een pagina op uw site crawlt of indexeert, moet u de noindex-tag gebruiken.

De Noindex-metatag

Een ‘noindex’-tag vertelt zoekmachines dat u niet wilt dat een pagina wordt opgenomen in de zoekresultaten. Google zegt : “Wanneer Googlebot die pagina de volgende keer crawlt en de tag of koptekst ziet, zal Googlebot die pagina volledig uit de zoekresultaten van Google verwijderen, ongeacht of andere sites ernaar linken.”

Ze stellen ook: “Wil de noindex-instructie effectief zijn, dan mag de pagina  niet  worden geblokkeerd door een robots.txt-bestand. Als de pagina wordt geblokkeerd door een robots.txt bestand, zal de crawler de noindex-instructie nooit zien, en de pagina kunnen nog steeds worden weergegeven in zoekresultaten, bijvoorbeeld als andere pagina’s ernaar linken. “

U kunt een noindex-tag aan de head-sectie in HTML toevoegen voor een bepaalde pagina, zoals deze: <meta name="robots" content="noindex, follow">

Of u kunt het toevoegen met de HTTP-header van X-robots-tag:X-Robots-Tag: noindex

 Met een X-robots-tag kun je geen hele pagina of specifieke elementen van een pagina indexeren.

Gebruik geen Nofollow om te voorkomen dat Google een pagina indexeert

In het verleden gebruikten mensen nofollow om te voorkomen dat Google een pagina crawlt en indexeert, maar dat is niet de meest effectieve strategie; noindex is de juiste keuze.